Viini filharmoonikud annavad Moskvas külaliskontserte

Euroopa vanim kollektiiv viibib Venemaa pealinnas peaaegu nädala: ettekandmisele tulevad kõik Beethoveni sümfooniad, külastatakse peamisi vaatamisväärsusi. 54-aastane dirigent Christian Thielemann — Salzburgi Lihavõttefestivali kunstiline juht, Dresdeni Saxony kapelli peadirigent, Bayreuthi festivali konsultant— plaanib läbi astuda ka Suurest Teatrist: esialgu turistina.

Peaaegu 170-aastase ajaloo vältel on Viini filharmooniaorkester ainult 14 korral riskinud esitada täiskomplekti Beethoveni sümfooniaid. Viimased korrad on toimunud Thielemanni juhtimisel — Berliinis, Pariisis, Tokyos ja nüüd – Venemaal. Külalised ei hakanud kronoloogiast kinni pidama ja alustasid kesksetest, küpsetest partituuridest. Neljanda sümfoonia pidulik bravuurikus oli väga kohane ja sobiv külaliskontserdite sarja avamiseks ja ekstraordinaarne temperamentne Thielemann kindlustas Viienda sümfoonia dramaatilise pinevuse. Tundub, et legendaarse Herbert von Karajani assistendina alustanud dirigent on endasse imanud selle paatost ja kuninglikku väge, kirjutab ajaleht Kultura.

“Beethoveni sümfooniate tsükkel kujutab endast Universumit ja meie teeme kõik, et see vallutada,” nii sõnastas selle Viini filharmoonikute president Clemens Hellberg. Kuid kui Wagneri ooperite jaoks, kus Thielemann on vaieldamatu autoriteet, on säärane stiil enam kui kohane, siis Beethoveni muusikas ei ole heroiline kontseptsioon praegu au sees. Ja ainult orkestrantide fenomenaalne meisterlikkus suudab  säärast “rünnakut Beethovenile” kui mitte õigustada, siis sellega lepitada. Tähelepanu väärib iga detail: keelpillide tooni pehmus, puhkpillide harmoonilisus, nende tämbri ilu ja fraaside etiketipärasus. Kütkestav “vanamoelisus” ilmneb ka orkestrantide välises “frakilikus” välimuses. Viini filharmoonikud — see on orkester, kus mängivad koosseisulised artistid. Varem sellesse naised kategooriliselt ei kuulunud.  Nüüd on hakatud reeglile erandeid tegema, kuid kogu kollektiivi peale neli naisorkestranti — see on pigem järeleandmine Euroopa tolerantsusele kui veendumuste vahetumine.

Vienna Philharmonic _02

Artikli autor:
Jegvenia Krivitskaja