Richard Straussi melodraama “Enoch Arden”

Laupäeval, 15. veebruaril kell 19 toimub Estonia kontserdisaalis järjekordne kontsert sarjast „Nõnda kõneles Zarathustra. Richard Strauss 150“. Seekord tuleb ettekandele Straussi melodraama “Enoch Arden”, mida esitavad Peep Lassmann (klaver), Heli Veskus (sopran) ning Raivo Trass (lugeja).

Kontserdil kõlab ka valik Richard Straussi laule:
„Zueignung“  op 10 nr 1
„Nichts“ 
op 10 nr 2
„Die Nacht“
op 10 nr 3
„Allerseelen“
op 10 nr 8
„Cäcilie“
op 27 nr 2
„Heimliche Aufforderung“
op 27 nr 3
„Morgen“
op 27 nr  4
„Befreit“
op 39 nr  4

Richard Straussi “Enoch Ardeni” (1897) aluseks on Victoria-ajastu luuletaja Alfred Tennysoni poeem, mis räägib väidetavalt tõestisündinud juhtumist, šoti pereisast, kelle hingesuurus on kaalukausil, kui laevahukk jätab ta üksikule saarele, ning pärast pikki aastaid koju naastes selgub, et lähedastel on uus elu.

Strauss kirjutas teose oma aja kuulsale näitlejale, lavastajale ja teatrijuhile Ernst von Possartile, tegelikult ka ta enda ülemusele Baieri kuninglikus ooperimajas. Helilooja saatis Possartit ringreisidel pianistina, mängiti menukalt ja täissaalidele.

Mõnda aega on klassikalisi melodraamasid, kõnedialoogiga etendusi muusikalise saatega, peetud sekundaarseks kunstižanriks, aga see on muutumas. Nüüdiskultuurist tagasi vaadates on ilmne, et melodraama võtted on toitnud arenguid raadioteatri, filmi, isegi multimeedialavastusteni. “Enoch Ardenit” on taasavastanud väga silmapaistvad muusikud, näiteks Dietrich Fischer-Dieskau, samuti Glenn Gould. Praegu on suurt tähelepanu saanud nimeka filmi- ja teatrinäitleja Patrick Stewarti ning Emanuel Axi 2007. aasta plaat. Tennysoni poeemi alusel ongi sündinud õige mitu filmi, oluline kokkulangevus on näiteks filmil “Cast way” (2000) peaosas Tom Hanksiga.

Fotol Raivo Trass. Foto: ERR
Trass