Peeter Vähi teose “Müstilisel Kaydara-maal” esiettekanded

Selle nädalavahetusel, 10. ja 11. oktoobril toimuvad Tartus ja Tallinnas Peeter Vähi suurvormi “Müstilisel Kaydara-maal” esiettekanded. Jutustaja rolli astub esmakordselt Tanel Padar.

“Müstilisel Kaydara-maal” jutustab loo kolme noore mehe sissepühitsemisriitusest – nende teekonnast varjude maailma, mille valitsejaks on teadmiste ja kulla jumalus Kaydara. Peeter Vähi sai idee Aafrika ekspeditsioonil aastatel 2012-2013, mille raames läbiti 24 riiki. Pärimuste kõrval on kasutatud palju helilooja isiklikke muljeid ja läbielamisi selle füüsiliselt ja moraalselt väga raske retke jooksul.

Teose toob  kuulajateni enam kui 200-liikmeline kooslus, kuhu kuuluvad Eesti Rahvusmeeskoor, tütarlastekoor Ellerhein, Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, koos laiendatud etniliste löökpillide rühmaga. Solistideks Mati Turi (tenor), Rauno Elp (bariton) ja Priit Volmer (bass), dirigent Mihhail Gerts.
Suurteose “Müstilisel Kaydara-maal” esiettekandel astub esmakordselt jutustaja rolli eesti tuntuim rokkstaar Tanel Padar.  “Minu jaoks on esmakordne mitte ainult taolises olukorras olla, vaid esineda ka nii suure kooslusega”, ütles Tanel Padar. “Kui Peeter Vähi tegi mulle ettepaneku osalemiseks, ei tundnud ma ennast esialgu päris kindlalt, kuid pärast temaga mahaistumist ja teosesse süvenemist leidsin, et see on väga põnev väljakutse”, lisas Padar.

Peeter Vähi sõnul sai teose loomise otseseks tõukeks Aafrika-reisi jooksul  tema käeluu murru tõttu pealesunnitud nädalane peatus Malis. „Kohtusin seal 50 aastat Aafrikas elanud eestlannaga, kes oli omaalgatuslikult eesti keelde tõlkinud Mali eepose-laadse teose „Müstilisel Kaydara maal“ . Tundsin, et selline leid ei saa juhus olla ja see on just see algmaterjal, millest teos luua!“ lisas Vähi.  Tanel Padari kui jutustaja kanda jääb fulanikeelse teose eestikeelne seletav  tekst.

Kogu grandioossele muusikateosele loovad videolavastusliku poole isa ja poeg Jaanus ja Robin Nõgisto, mille tarvis filmiti materjali Viimsis , Hiiumaal ja Kiviõli kandis. Visuaalse poole eesmärgiks on luua muusikale müstiline atmosfäär, mis viiks kuulajad-vaatajad loo sisse.