Kuidas toimus esimene kohtumine Raimo Kangro muusikaga?
Mul on erakordselt hea meel selle üle, et Eesti Muusika Nädal võimaldab mul avastada Raimo Kangro loomingut, millega ma varem interpreedina kokku puutunud ei ole. Ma olen küll esitanud Kangro mentorite Eino Tambergi ja Jaan Räätsa muusikat ning Jaan Räätsa tundsin ka isiklikult.
Kas ja mis on Kangro muusika mängimisel eriline, kas Kangrot on lihtne esitada, kui palju selles on interpreedil endal mänguruumi ja kui konkreetselt on autori soovid tajutavad?Kangro helimaailma iseloomustab eelkõige postmodernistlik mängulisus, stiililine pluralism ja raugematu rütmiline energia. Tema harmoonia värvingud on otsekohesed ja eredad, teatud teatraalsus haarab kaasa nii esitajaid kui publikut. Ma ütleksin, et võimalusi fraaside isikupärasemaks kujundamiseks on Kangro teostes üsna palju, helilooja poolsed esituslikud suunised nätiavad vaid üldisemat dramaturgilist suunda.
Ei maksa oodata eksistentsiaalseid otsinguid. Pigem on võtmesõnadeksks
Ja pisut üldisem küsimus ka: missugune koht kaasaja inimeste elus võiks ja peaks olema süvamuusikal? Konkreetselt Eestis, Interpreetide Liidu festivali ja Kangro näitel, aga ka laiemalt maailmas?
Siinkohal meenub Victor Hugo tsitaat et “muusika väjendab seda, mida pole võimalik sõnadega öelda, ent millest pole võimalik ka vaikida. Kaasaegses kiiresti muutuvas ja pingerohkes maailmas annab helikunst võimaluse erakordselt võimsate emotsioonide tunnetamiseks ilma, et see viiks inimesi konfliktini. Samuti annab kunst meile arusaama ilu ja tähenduslikkuse ideaalidest.