Arvo Pärt 85

Täna on Arvo Pärdi 85. sünnipäev. Muusikaelu soovib heliloojale tugevat tervist ja palju rõõmu! Sünnipäeva puhul toome lugejateni mõned maestro mõtted.

**
Armastus on kõikide kunstide allikas. Kunst eksisteerib nii kaua, kui eksisteerib võime armastada.
(Arvo Pärdi Keskuses avatud näituselt „Kui sa otsid nagu nullist peale”)

Arvo Pärt 1938-1939 aasta paiku Rakveres
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**
Kõige tundlikum muusikainstrument on inimese hing, sellest järgmine inimese hääl. On vaja puhastada oma hinge, kuni ta helisema hakkab.
(2014. aastal toimunud 26. üldlaulupeol “Aja puudutus. Puudutuse aeg”)

Noore poisina Tallinnas, oletatav aeg 1944 – 1947
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**
Midagi suurt ja tõelist ei või sündida ei südames ega noodipaberil, kui sa ei ole valmis maksma loobumise hinda igapäevaste sagimiste eest. Jumal koob emaüsas inimest pikkamööda ja targalt, ka kunst peaks niimoodi sündima.
(Tartu Ülikooli loengusarjas „Sõna ja muusika: seminarid Arvo Pärdi loomingust” 2014)

Marsiks valmis pillipoisid, nende seas Arvo Pärt trummiga. 1951 Foto Arvo Pärdi koolivenna Kaljo Gutmanni järeltulijate kogust. Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**
Helilooja jaoks on vaikus nagu maalikunstnikule puhas lõuend või poeedile puhas valge paberileht. Tabula rasa.

Vaikus on ühest küljest nagu viljakas muld, mis ootab meie loomingulist akti, meie seemet. Teisest küljest aga peab vaikusele lähenema aukartusega.

Ja kui me räägime vaikusest, siis peame silmas pidama, et tal on otsekui kaks tiiba – vaikus võib olla nii meist väljaspool, kui ka meie sisemuses. Meie hinge vaikus, mille üle ei ole isegi välismüral võimu, on tegelikult otsustavam, aga palju raskemini saavutatav.(Intervjuus Thomas Huizengale 2014)

Arvo Pärt klaveri taga, arvatavasti aastal 1962.
Foto: Z. Trelina
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**
Vaikus on alati täiuslikum kui muusika. Peab ainult õppima seda kuulama. Vaikus on ju üleni täidetud.
(Arvo Pärdi Keskuses avatud näituselt „Kui sa otsid nagu nullist peale”)

**
Helilooja on instrument. Et see pill korras oleks, sellest tuleb alustada, mitte muusikast. Muusika abil võib ta nagu kontrollida, kas tema kui instrument on hääles, ja mis hääles. U-duur on ka hääl.
(Tartu Ülikooli loengusarjas „Sõna ja muusika: seminarid Arvo Pärdi loomingust” 2014)

1977. aastal Tallinna Polütehnilise Instituudi saalis „Tabula rasa“ esiettekande proovis.
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**
Kui erinevad on heliloojad – vaadake lillekesi väljal, kui mitmekesised. Ja igal on oma ilu. Mitte igasugustesse kätesse ei või anda moodsa muusika arsenali. Kõigepealt on vaja seesmist küpsust, muidu võib see ohtlik olla isegi kasutajale endale. Paberi peal on see nagu süütu mäng, aga mida teeb ta inimese hingega.. kui kõlab, on juba teine asi. Ajakirjandus pole veel kirjandus, nagu meie aja muusika pole veel muusika.
(Tartu Ülikooli loengusarjas „Sõna ja muusika: seminarid Arvo Pärdi loomingust” 2014)

Arvo Pärt ja Tõnu Kaljuste 1993. aastal plaadi „Te Deum“ salvestusel Soomes.
Foto: Tõnu Tormis
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

Kõik olulised asjad elus on lihtsad. Vaadake kasvõi ülemhelisid: algsed, madalamad ülemhelid on tajutavad ja lihtsalt eristatavad, aga kõrgemaid toone saab selgemalt määratleda pigem teoorias kui kõrva järgi.
(Intervjuus Geoff Smithile 1999)

**

Arvo ja Nora Pärt 2003. aastal teose „Most Holy Mother of God“ esiettekande proovis Durhami katedraalis.
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**

Kui kõiki küsimusi ja probleeme, vaadata pilguga, nagu see oleks vahetult enne sinu surma, saad selged, lakoonilised ja õiged vastused. See on lühim tee tõeni. Teoreetiliselt näitab elu alati viis minutit enne kahtteist.
(Tartu Ülikooli loengusarjas „Sõna ja muusika: seminarid Arvo Pärdi loomingust” 2014)

Manfred Eicher ja Arvo Pärt 2010. aastal teose „Adam`s Lament“ esiettekande proovis Istanbulis.
Foto: Taniel Kirikal
Allikas: Arvo Pärdi Keskus

**

Maailm on üks organism. Kui meil hammas valutab, siis valutab terve keha. Kui üks inimene kannatab, siis tegelikult kannatab terve maailm, ehkki me kohe seda ei tunne.(Intervjuus Klassikaraadiole 2010)